S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky – mé dojmy
Vloženo dne 16. října 2008 v Hry, Recenze | Komentáře: 4 »
Tak nám před pár týdny vyšel nový Stalker. Na první díl – Shadow of Chernobyl – jsem se těšil jak malé dítě. Již pár let se zajímám o katastrofu v Černobylu (nehodlám tomu, co konkrétně se tehdy v Ukrajině stalo, říhat nehoda), bůhvíjak dlouho plánuji přihlásit se na exkurzi do samotného srdce Zóny a dušího města Pripjať. Když Shadow of Chernobyl vyšel, dohrál jsem ho celý na jeden zátah. Šíleně mě bavil. Clear Sky jsem poté jednoho dne uložil, vypnul a vícekrát už nezapnul. Co se stalo?
Po poměrně dlouhém přemýšlení jsem zjistil, že jsem Shadow of Chernobyl nehrál tak vytrvale proto, že se jedná o nějakou extra pecku. Pominu-li otevřenou betaverzi (čtěte: verze, která přišla na pulty obchodů) a dostanu-li se až k poslední opatchované verzi, najdu dost chyb i v samotném herním systému. Komu vadí grafické bugy, komu vadí dlouhý loading – člověk, který za hru utratil peníze, takovéto věci zkrátka překousne. Ale fakt, že na zastřelení člověka je potřeba bez nadsázky celý zásobník, že chvíli co chvíli je nutno čekat na doplnění staminy, aby se postava pořád tak strašně neloudala a že tu a tam se „rozbijí“ uložené pozice a je nutno začít celou hru odznova, to by se zkrátka v tolik let vyvíjené hře objevit nemělo.
(Swamps, první a zároveň nejhnusnější lokace hry – klepněte pro zvětšení)
Hrál jsem Stalkera proto, že jsem se vyloženě těšil až uvidím, jak se tvůrci poprali se zpracováním Pripjatě a Černobylské nukleární elektrárny. Všechny oblasti předtím jsem prolétl kašlaje na otravné postranní úkoly, byl jsem zkrátka hnán svým vlastním cílem dostat se co nejrychleji k Černobylu. Jakmile se mi to povedlo (a pro lidi, kteří Shadow of Chernobyl také hráli – ne, neměl jsem dobrý konec), byl jsem ještě několik dnů nadšen. Vím, že polovinu prvků, jež všichni netrpělivě očekávali, tvůrci smazali, protože „THQ nás moc tlačí, přestože to vytváříme teprve 7 let.“ Ve hře se tak nevyskytovaly žádná říditelná vozidla, svou volností připomínal Stalker jakousi parodii na Oblivion, mně to tehdy ale ani nepřišlo. Že by hype? :-)
Jeden by skoro čekal, že se tvůrci z předchozího fiaska, které se paradoxně prodávalo více než slušně (zejména ve státech bývalého SSSR), poučili. Clear sky stále ta samá písnička s trochu pozměněnými texty. Zbraně jsou pořád rozděleny do kategorií pistole – tuna krámů, jedna skvělá, samopaly – tuna ještě větších krámů (z nichž některé mají na dálku menší přesnost než brokovnice!) a jeden, který za celou hru nevyměníte. A tak dále. Ale dost bugů, chci hlavně napsat, proč jsem Clear Sky ani nedohrál.
Musím poznamenat, že Clear Sky jsem hrál v době, kdy byl uvolněn teprve první patch, nechci proto ani vědět, jak vypadala verze bez patche. Ze začátku jsem ani pořádně nečetl rozhovory, stejně je to všechno na jedno brdo (k čemu číst údiv několika různých postav, že jste přežili emisi?), opět jsem letěl stíhán bugy zleva i zprava za cílem navštívit Černobyl. První rána ale přišla po otevření PDA – kurnik, kam se nám poděla Pripjať? A co dělá na jihozápad od elektrárny nové město? Někdo v GSC musel asi upadnout na hlavu, koho to proboha napadlo, přidávat do reálných lokací – navíc tak známých – úplně nová města? Já chci svou Pripjať!
(Město Limansk – klepněte pro zvětšení)
Nicméně jak jsem hrou postupoval, dozvídal jsem se stále více a více o příběhu a musím říct, že mě po chvilce zaujal. Limansk nakonec nebyl tak špatný nápad, jenže dobrý příběh nevynahradil dostatečně mé rozhořčení nad autorským „ničením“ Zóny. Po několika hodinách jsem se dostal až za Red Forrest, kde mi hra vytuhla vteřinu před příchodem velké emise. Ano, prostě zatuhla a ani kombinace CTRL, ALT, Delete nepomohla. Nastal tedy tvrdý reset PC, jenže potom jsem už ani nemohl nahrát žádnou uloženou pozici. Kupodivu jsem se ale ani nevztekal, hru jsem vypnul, počkal na nejnovější patch, začal hrát odznova, dostal se do druhé lokace… a přestalo mě to bavit. Umíral jsem při představě, že musím opět projít celou tu nudu a frustraci jen proto, abych se dostal tam, kde mi hra zatuhla. Už jsem se ke Clear Sky více nevrátil.
Nevím, proč nejsem tak nadšený jako ze Shadow of Chernobyl. Může za to absence Pripjatě? Nebo snad fakt, že nyní vím, že celý Stalker je jen hype, a to mě odrazuje? Těžko říct. Vím jen jedno – musel bych se dočista zbláznit, abych za TOHLE vypláznul v JRC litr. Vysvětlí mi někdo, jak se Clear Sky mohlo za tu chvíli, co je venku, prodat přes 2 miliony výlisků?
4 komentáře
Proc tomu nehodlas rikat nehoda? :O
Nehoda je, kdyz se na silnici srazej dve auta. Vypnuti bezpecnostnich zarizenich jaderny elektrarny, provadeni pokusu, co reaktor vydrzi, a nedodrzovani postupu uvedenych v zadani onoho pokusu (pracovnici Cernobylu meli dle zadani prestat s pokusem, paklize by vykon klesl pod – pokud si to dobre pamatuju – 200MW), je naprosta lidska blbost :)
Ah, tak to jo :) Ja se bal, ze se dozvim zase nejakou ujetou konspiracni teorii.
No, taky mně to nějak rozčarovalo …